nekststep

Feedback geven en ontvangen

Training: Feedback geven en ontvangen

Deze training gaat over hoe we op een duidelijke directe manier commentaar kunnen geven, zonder met onze waardeoordelen anderen te kwetsen of af te kraken. 
Feedback
Feedback geven wil zeggen dat je naar de ander terugkoppelt wat je vindt van de resultaten van zijn werk. Feedback geven betekent ook dat je een ander informeert over de effecten van zijn gedrag. Doordat het altijd gaat over het effect van dat gedrag op jou, zegt feedback meestal net zoveel over jou als over de ander. 
Feedback krijgen, is het proces waarbij iemand anders je informeert over hoe hij of zij jouw gedrag ziet en ervaart. Deze informatie heb je nodig om er zeker van te kunnen zijn dat jouw bedoelingen goed zijn overgekomen. Door feedback te krijgen en te vragen vergroot je je zelfkennis en brengt je dichter bij je doelen.
Feedback is onmisbaar als je samen resultaten wil behalen, goed met elkaar wil samenwerken en het werkplezier van een ieder wil verhogen. Want alleen als je regelmatig aan elkaar doorgeeft wat goed of juist minder goed gaat, leer je hoe je elkaars werk samen naar een hoger plan kunt tillen. Maar: de wijze waarop je feedback geeft, heeft veel invloed op de relatie met je collega’s. Goed feedback geven is dus essentieel.

Feedback geven en ontvangen gebeurt al dagelijks, in elke organisatie, maar…

  • Ben jij je bewust van het effect van de manier waarop je feedback geeft?
  • Weet jij altijd of jouw bedoelingen goed zijn overgekomen?
  • Vermijd je het wel eens om commentaar te geven?
  • Slik je je kritiek wel eens in om de goede vrede te bewaren?
  • Weet je eigenlijk waarom je dat doet?
  • Maakt het voor jou verschil of je feedback geeft aan je medewerker, collega of leidinggevende?
  • Weten jouw medewerkers en/of collega’s dat je hun werk waardeert?

Met deze training willen we je bewust maken van dit soort vragen. We laten je nadenken over de moeilijkheden die je ondervindt bij feedback geven en ontvangen. Hierdoor word je je bewust van jouw gedrag en ben je beter in staat daar eventueel verandering in aan te brengen.

Het resultaat: Feedback kan je helpen in je persoonlijke en professionele ontwikkeling en kan je helpen sterkere, betekenisvolle relaties met de mensen in je omgeving aan te gaan.

  • Inhoud van de training

    De punten hieronder geven een indicatie van deze training. Het uiteindelijke programma wordt afgestemd op jullie situatie.

    • Door op jezelf en elkaar te reflecteren, wordt duidelijk hoe vaak en hoe goed jullie feedback geven binnen jullie organisatie. 
    • Voor je ontwikkeling en voor het bereiken van je doelen is het belangrijk dat je gericht feedback ontvangt. Hoe kan je organiseren dat je feedback ontvangt waar je werkelijk wat aan hebt?
    • Gezamenlijk resultaten boeken en samenwerken vereist goed communiceren. We laten zien dat feedback geven daarbij essentieel is.
    • We laten zien dat er grote verschillen zijn tussen feedback, advies en kritiek.
    • Het is van belang om alleen feedback te geven op gedrag dat mensen daadwerkelijk vertonen. Maar wanneer is iets een concrete waarneming? En wanneer is iets een interpretatie? De grens tussen beiden is vaak niet scherp. In enkele opdrachten wordt dat duidelijk.
    • Er zijn veel typen feedback. Wij leren ze je allemaal kennen.
    • Feedback geven kan op allerlei manieren. Maar niet elke manier is even effectief. Spelenderwijs kom je erachter wat de juiste manier van feedback geven is.
    • Feedback gaat veelal gepaard met emoties. Of je nu feedback mag geven of mag ontvangen. Welke gedachtes en overtuigingen heb jij te managen als je feedback geeft of ontvangt waardoor de feedback effectiever werkt.
    • Ook feedback ontvangen is voor veel mensen een hele uitdaging. Er zijn verschillende -niet helpende – verdedigingsmechanismes om met feedback om te gaan. In de training leer je hoe je dit het beste kunt doen en hoe je aan de slag kan met de informatie uit de feedback.
    • Hoe kan feedback optimaal werken bij functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken, slechtnieuwsgesprekken en in geval van weerstand. 

  • Resultaten van de training
  • Praktisch
Astrid
Stefan

Ons Team

Het team trainers van Nekststep bestaat uit ervaren, enthousiaste en betrokken professionals met elk hun expertise.